Niekonwencjonalne pytania agencji headhunterskiej. Na co się przygotować?

Rozmowa kwalifikacyjna to szansa na pokazanie siebie z jak najlepszej strony. Nic zatem dziwnego, że kandydaci do pracy starają się do niej dobrze przygotować. W tym celu przypominają sobie najważniejsze i najpotrzebniejsze zagadnienia, zastanawiają się, jak opisać swoje dotychczasowe doświadczenie. I chociaż jest to dobry trop, nieraz nie wystarcza do tego, by się wyróżnić. Agencje headhunterskie często zadają nieco abstrakcyjne pytania, których wielu kandydatów się nie spodziewa. Na jakie zagadnienia warto więc się przygotować?

Pasje, sukcesy i porażki kandydata

Gdy agencja pyta o pasje kandydata, w jego głowie często pojawia się pytanie „ale jaki to ma związek z moją pracą?” Wbrew pozorom jednak te dwie kwestie są sobie bliższe, niż się wydaje. Dzięki temu pytaniu agencja headhunterska wie, w jakich obszarach chętnie się rozwijasz i jakie cechy w sobie pielęgnujesz. Być może Twoją mocną stroną są zdolności przywódcze, a może skrupulatność i dokładność? Pasje potrafią wiele powiedzieć o człowieku.

Twój rozmówca zapewne zapyta także o Twoje dotychczasowe sukcesy. Postaraj się mówić o nich w sposób naturalny i trzymaj się faktów. Wielu z nas, opowiadając o własnych osiągnięciach, chce zaprezentować się jak najlepiej i mówi o sobie w samych superlatywach. Lepiej zatem nie koloryzować rzeczywistości, ale szczerze powiedzieć o swoim wkładzie w sukces. Dzięki temu rekruter będzie mógł wyciągnąć dokładniejsze wnioski.

O swoich zainteresowaniach i sukcesach mówimy chętnie, o porażkach – już mniej. Są one jednak istotnym zagadnieniem z punktu widzenia agencji rekrutacyjnej. Spójrz więc na swoje niedociągnięcia jak na swoją szansę. Zastanów się, jakie wnioski możesz wyciągnąć z dotychczasowych porażek i jak przekuć je w coś dobrego. Pamiętaj, że każdy popełnia błędy, ale prawdziwego profesjonalistę poznaje się po tym, jak je naprawia.

Agencja headhunterska pyta też o oczekiwania

Pora na pytanie, którego kandydaci często nie lubią, a które pojawia się na każdej rozmowie rekrutacyjnej. Chodzi oczywiście o oczekiwania finansowe. Z jednej strony chciałbyś zarabiać więcej, a z drugiej nie chcesz wymienić zbyt dużej sumy. Jednocześnie nie wiesz, czy kwota, jaką podasz, nie będzie dla Ciebie za niska. Jak z tego wybrnąć? Najlepszym sposobem jest sprawdzenie przed rozmową „widełek płacowych” w danej branży. Pozwoli Ci to wybrać zadowalającą, a jednocześnie realną wysokość wynagrodzenia.

Rekruterów interesuje też kwestia zmian i innowacji, które chciałbyś wprowadzić w firmie. Dlatego często pytają o to, co byś w niej zmienił. Aby przygotować sobie najlepszą możliwą odpowiedź, przeanalizuj stronę firmy, przyjrzyj się schematowi, w jakim działa. Na tej podstawie możesz wysnuć wnioski i przedstawić swoje propozycje. Nie bój się mieć odmiennego zdania, niż Twój rozmówca. W ten sposób pokażesz, że masz odwagę wypowiadać się także na niewygodne tematy.

Przyszłość Twoja i firmy także ma znaczenie

O co może jeszcze zapytać agencja headhunterska? Z pewnością rekruter będzie chciał wiedzieć, co Ty możesz dać firmie. To pytanie zwykle pojawia się pod koniec rozmowy, gdy opisałeś już swoją historię, doświadczenie, umiejętności i motywację. W tym miejscu możesz pokazać, jak dobrze rozumiesz misję i potrzeby firmy, a także utwierdzić rekrutera w przekonaniu, że to właśnie Ty przyczynisz się do jej rozwoju.

Pozostało jeszcze ostatnie, również niezbyt lubiane przez kandydatów pytanie – „Gdzie widzisz siebie za 5 (10, 15, 20) lat? Często w tym miejscu nie wiemy, co powiedzieć, gdyż nie zastanawialiśmy się jeszcze nad tak daleką perspektywą zawodową. Nie bój się jednak mówić o swoich planach i celach, ponieważ dadzą one rekruterowi obraz tego, jak przy Tobie może zmienić się firma.

Więcej informacji na ten temat uzyskasz na stronie: https://veritas-recruitment.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 × 5 =